تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

ابهام در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | دولت با پول ارزش افزوده اضافی ۸ ماه گذشته چه کرده است؟

دولت امسال بر اساس بودجه سنواتی و به اجبار سند بالادستی آن، برنامه هفتم توسعه مکلف به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. با این حال اکنون هشت ماه است که به بهانه‌های متفاوت پول بازنشستگان را نمی‌دهد، هیچ، اصلا به روی خود نمی‌آورد پول‌هایی را که از محل افزایش یک درصدی ارزش افزوده از تمام مردم ایران می‌گیرد تا همسان‌سازی کند چه کار کرده است؟

رویداد ۲۴ | محمد آزاد: دولت می‌گوید حقوق آبان ماه بازنشستگان را با احتساب ضریب همسان‌سازی پرداخت کرده است اما بازنشستگان به هیچ عنوان راضی به نظر نمی‌رسند و حتی این ادعا را دروغ می‌دانند؛ به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی از روند اجرای همسان‌سازی رضایت ندارند. سوال جالب توجه در جریان پرداخت حقوق همسان‌سازی شده این است که سوای هر مسئله دیگر، منابعی که دولت برای انجام همسان‌سازی دریافت کرده کجا هستند. طبق قانون یک درصد مالیات بر ارزش افزوده‌‌ برای تامین منابع همسان‌سازی در نظر گرفته شده که اکنون دولت هشت ماه است که این یک درصد را از همه ایران دریافت می‌کند.

به هرحال؛ هرچند به ظاهر بازنشستگان کشوری و لشکری خبر می‌دهند که بخشی از معوقات خود را دریافت کرده‌اند -و برخی خلاف آن را می‌گویند- اما بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر افزایش حقوق و دریافت معوقات خود هستند؛ با این وجود برخی فعالان حوزه بازنشستگی می‌گویند حتی در صورت اجرای طرح همسان‌سازی هم بی‌عدالتی موجود از بین نخواهد رفت.


بیشتر بخوانید:

بازنشستگان منتظر افزایش 10 میلیونی حقوق باشند؟ | شمارش معکوس برای واریز مبلغ متناسب‌سازی

چرا متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا نشد؟


دشواری انجام قضاوتی صحیح در این باره ریشه در اخبار ضدونقیضی دارد که اکنون نزدیک به ۷ماه است بازنشستگان را سردرگم و پیگیری اخبار را برای رسانه‌ها دشوار کرده است.

ناصر اسانلو، فعال حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در گفتگو با رویداد ۲۴ می‌گوید با وجود آن که افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد اجرایی شده و اکنون ۷ ماه است که این پول در حساب دولت خوابیده است اما هیچ خبری از اینکه این پول چه شده است و چه استفاده‌ای از آن می‌شود برای کانون‌های بازنشستگی روشن نیست.

آقای اسلانلو می‌گوید مستثنی‌کردن حداقل‌بگیران تامین اجتماعی با اصل هدف ایجاد عدالت در میان حقوق‌بگیران در تناقض قرار دارد. او از دشواری زندگی بازنشستگانی خبر می‌دهد که ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می گیرند در صورتی که هزینه نان در یک خانواده بازنشسته ۳ میلیون تومان است. او در نهایت تذکر می‌دهد با این اوصاف از ما انتظار دارند برای اعتراض خیابان را انتخاب نکنیم؟

همسان‌سازی: دشوارترین کلمه فارسی ۱۴۰۳

اگر از معنی همسان‌سازی در اخبار مرتبط، از ابتدای سال تاکنون سر درآوردید جدا دستاوردی بزرگ به حساب می‌آید. قضیه به ظاهر ساده است. در بودجه سال ۱۴۰۳ حقوق بازنشستگان کشوری لشکری و تامین اجتماعی باید به میزان ۴۰ درصد حقوق یک کارمند شاغل افزایش پیدا کند. منابع آن هم مشخص شده است. گرچه اجرای این تصمیم در سال ۱۴۰۳ عملی شد -یا قرار بود عملی شود و هنوز نشده- اما این تکلیف دولت از برنامه ششم توسعه است که با پایان آن و اجرایی‌نشدن افزایش حقوق، در برنامه هفتم باز هم تکلیف شد اما اکنون هشت ماه است دولت از اجرای آن سرباز می زند.

همسان‌سازی اجرایی نمی‌شود اما به نظر یک برنامه خبری در حال اجرا است که هدف آن جز گیج‌کردن مخاطب نیست حتی مخاطب حرفه‌ای خبر یعنی اهالی رسانه.

 پرداخت شد؟ پرداخت نشد؟

اگر تاکنون اظهار نظر مسئولان مربوط به اجرای این طرح را نخوانده‌‌اید به هیچ عنوان وقت خود را تلف نکنید چون چیزی دستگیرتان نخواهد شد. به حرف رییس مجلس و نمایندگان نیز توجه نکنید چون برای نمونه قرار بود اگر رییس‌جمهور - که به محض در دست گرفتن منصب ریاست‌جمهوری زیر کل قضیه همسان‌سازی زد- در این ماه این طرح را اجرایی نکند چه بلاها که بر سر او نیاورند و هنوز که خبری نیست.

اما قضیه دشواری‌های ابتدایی‌تری نیز دارد. برای نمونه برخی از بازنشستگان دریافتی‌هایی داشته‌اند و برخی هیچ دریافت اضافه نداشته‌اند و برخی می‌گویند حتی از حقوق آن‌ها کم شده است! در خبری که ایلنا خبرگزاری وابسته به وزارت کار ایران در این زمینه منتشر کرده است می‌خوانید که حتی این رسانه نتوانسته است با مسئولان مربوط به این طرح تماس بگیرد.اما فعالان بازنشستگی برای توضیح برخی از نکات در دسترس هستند.

آقا پول‌ها چی شد؟

آقای اسانلو با توضیح تکلیف دولت بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه می‌گوید: «طی سه سال باید حقوق ما به ۹۰ درصد حقوق شاغلین می‌رسید که ۴۰ درصد آن مربوط به امسال است.»

او ادامه می‌دهد: «برای این کار به همه مملکت یک درصد ارزش افزوده اضافه تحمیل کردند. اکنون در برج هشتم سال هستیم و دولت هیچ توضیحی نمی‌دهد که این پول چه شد، میزان آن به چه سطحی رسید و اصلا مورد چه استفاده‌ای قرار گرفت چون حقوق که افزایش نیافت.»

اسانلو با اشاره به مستثنی کردن تامین اجتماعی از این منبع ادامه می‌دهد: «سازمان تامین اجتماعی که اصلاً مستقل است و اگر صرفاً دولت طلب این سازمان را بدهد مشکل پرداخت حل می‌شود. تا جایی که ما اطلاع داریم این بدهی بیش از ۱۰۰۰ همت است و ما اطلاع نداریم اصلا چه میزان پرداخت شده است.»

او گلایه می‌کند: «ما حرف زیاد داریم. برای نمونه بیمه‌های تکمیلی باعث فساد است. تامین اجتماعی وظیفه درمان رایگان را انجام نمی‌دهد و پولی که در شهرهای بزرگ از بیمه تکمیلی دریافت می‌شود رقمی هنگفت است و سبب معطل کردن درمان از سوی تامین اجتماعی می‌شود.»

اسانلو در پاسخ به این پرسش که بالاخره با تمام این اوصاف ۴۰ درصد پرداخت شد یا نه می‌گوید: «نه خیر اگر می‌شد که بخشی از مشکل حل شده بود. مضاف بر این چه معنی دارد که حداقل‌بگیران را از این قانون مستثنی کرده‌اند؟ یعنی از ۴ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی ۳.۵ میلیون حداقل بگیر هستند. یعنی بچه‌ها با ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارند از بین می‌روند، برای بهداشت درمانده‌ایم. وقتی هزینه نان یک خانواده ماهانه ۳ میلیون تومان است، ۷ میلیون تومان حقوق اصلا چه معنی دارد؟ بعد که صحبت اعتراض و خیابان می‌شوند برخورد قهری می‌کنند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما